Mengubah Sejarah

Assalammualaikum...

Setiap dari kita boleh berubah...

Berubah dari yang tak baik kepada yang baik....
Berubah dari yang baik kepada yang tak baik...

Tentula kita nak berubah kepada yang baik..dan jauhkan dari berubah kepada yang tak baik...

Sebab kita nak jadi insan yang baik..dengan kehidupan yang baik..bersama mereka yang baik-baik...semoga semuanya akan baik-baik saja...

Sejarah...
Bukan setakat belajar kat sekolah atau IPT...
Dulu masa sekolah memang la bosan sebab nak kena hafal tarikh dan peristiwa penting yang berlaku dalam negara dan dunia...Pening weh nak hafal...Berbulu otak *otak bole berbulu ka?*
Tapi terpaksa hafal sebab nak lulus exam punya pasal kan..betul tak kak ton?

Dulu selalu merapu meraban ngan kawan-kawan..
Apahal la nak kena ingat kejadah tu semua....

Sejarah negara memang penting untuk kita ingat supaya kita takkan ulang kembali sejarah tersebut..Pemimpin kita kan selalu pesan supaya rakyat sentiasa ada sifat sayangkan negara supaya kita tak dijajah semula....

Itu sejarah negara...
Kita sedar ke tidak...
Yang setiap kita ada sejarah sendiri..
Cuma tak masuk dalam soalan exam jer...

Setiap dari kita pernah buat kesilapan...
Tapi, adakah orang lain pandang serong masa kita buat silap?

Tertarik dengan salah satu kisah dalam buku Diana Amir Titisan Mahabbah (Bicara 3 - Doa daripada Bonda)...

"Apabila menonton lakonan anakanda, bonda tahu, ada yang tidak kena. Namun serentak dengan itu juga, bonda tidak harus mencerca. Apa yang lebih baik, bonda mendoakan hidayah buat anakanda...Alhamdulilah, doa bonda termakbul jua akhirnya".......

Kata-kata ini disampaikan dalam satu panggilan masa Diana Amir on-air kat satu stesen radio....

Bukan semua orang pandang serong...
Bukan semua orang menghina..mencerca..memaki..mengherdik

Masih ada manusia yang sangat ikhlas macam bonda nih kan...
Bukan mudah nak jumpa orang macam bonda nih..jangan kan kata orang, kita sendiri belum tentu mampu buat camtu pada orang lain...

Terus terfikir..
Owh banyaknya kutuk orang selama ni kan...
Kita bukannya sempurna...

Tengok saja Diana Amir..
Beliau boleh berubah..
Totally different...
Banding dengan Diana Amir yang dulu...
Jauh sangat bezanya..

Jadi, kesimpulannya yang dapat disimpul secara tersimpul rapi...

"Kenang daku dalam doamu"...eh??

Tak boleh pandang pada kekurangan dan keburukan seseorang..sebab mungkin dia akan berubah...dan mungkin jauh lebih baik dari diri kita... - pesanan untuk diri sendiri

*gambar sekadar hiasan bagi menceriakan*
tapi nampak macam mengjengkelkan je..hihi

"The past is to prove that no one is perfect and the future is to prove everyone can change" - wise quotes

pesanan dari hati : "Pengalaman ialah harta berharga dalam meneruskan kehidupan...menjadi kekuatan dalam membuat setiap keputusan supaya tak mengulangi semula kesilapan".....

tata titi tutu
sekian
wasalam


♪♫ KESUDIAN KAMU MEMBACE ENTRI BESE-BESE JE NIH AMAT SHAYE HARGAI DAN HARAP KAMU SUDI MEMBACA LAGI YER ♪♫ (^_^)

2 yang suke sengih tapi tak banyak songeh:

Tihara berkata...

bagus entry ni
trus akak teringat satu babak lakonan diana amir
yg pkai sleeveless dan agak seksi..
ikutkan hati memang kita nk kutuk tapi
terfikir jika dia berubah suatuhari
nanti..mungkin dia lebih baik dari kita..
alhamdulillah sekarang dia jauh lebih baik dari kita cuma simpati pada artis2 yg pernah menyeksi ni..gambar2 mereka tak boleh dipadam dah...

ieda immi berkata...

kesedaran ..

lama akak x singgah sini , adik punn lama menyepi ...

selamat berpuasa ye dik ;)

Copyright@Hakcipta Terpelihara...sume entri adalah milik Mira Adzlia