Moody Monday # 4 _ Mee Tonggek

Assalamualaikum....



Salam Ramadan ke 10 untuk semua blogger yang beragama Islam dan sedang berpuasa.... (yang tak puasa tak payah...hihihi :p)

Disebabkan ari Isnin selalu dikaitkan dengan incik mahmood a.k.a mood belum mari lagi, yang hilang disebabkan cuti rehat di rumah yang sangat menyeronokkan hati dan minda, maka apa kata saya kongsi gambar atau cerita yang boleh wat korang hepy sikit.... (hepy ke tengok gambar nih??)

Lokasi jualan mee tonggeng..eh..eh..silap plak..mee tonggek nih adalah kat bazar Ramadan Presint 2, Putrajaya.....

Masa abang penjual tu menggoreng, beliau tertonggek-tonggek punya nak mengacau mee dalam kuali nih...
(Okey...ini andaian sendiri...motif sebenar nama mee tu sebenarnya adalah tidak diketahui..kalau korang nak tau, tolong tanyakan bagi pihak saya...hihihi)

memang murah sangat...RM 2 hengget jer sebungkus...boleh campur-campur..pergh!!memang terbaik la...terliur tengok...hihihi

Di kala kami berjalan-jalan kat bazar nih, ada jumpa jugak satu lagi kedai mee tonggek..tapi lain sikit nama dia... "Mee Tonggek Original"
abis, yang nih apa? "Mee Tonggek Ciplak" ka??
Tak tau la plak kan..yang pasti, gerai nih memang ramai orang......

p/s : Maap la yer...tak letak gambar mee yang beraneka jenis itu yang menyelerakan lagi menggiurkan atas sebab-sebab;
- tak mau korang terliur di kala saya mengepos entri nih
- makruh tau tengok gambar makanan sewaktu sedang berpuasa nih....hihihihi

Sekian~~

♪♫ KESUDIAN KAMU MEMBACE ENTRI BESE-BESE JE NIH AMAT SHAYE HARGAI DAN HARAP KAMU SUDI MEMBACA LAGI YER ♪♫ (^_^)

18 yang suke sengih tapi tak banyak songeh:

miss Fyqa berkata...

pelik nama mee tonggek tu .hehe

Rahmah Ram Ram berkata...

macam-macam nama ye mira..mee tonggek la..air tebu justin bieber la...macam-macam lagi..tapi rasa tetap sama kot...

Sis ada TAG Mira dalam contest nnt FREE joinlah ye...thanks...

http://bla-bla-blub-blub.blogspot.com/2012/07/big-contest-1st-timesaya-nak-kad-raya.html

Mia Liana berkata...

peliknya nama mee ni.... tak pernah ada pun kat johor...

Cik Rongoks berkata...

hahahhaaha..kemain nama mee tu .

~aYu~ berkata...

beli pun kena menonggek baik puye baru dapat diskaun kan.. hihik..
akak pun mmg dari tadi lemau giler ni.. malas yg amat.

Tihara berkata...

sebab org yg beli tu duk menonggek kat tepi tu kut..hikhik :D

fieda berkata...

adohai..macam2..

diana berkata...

nanti akak nak beniaga mee jugak la..
nama mee tu "mee tungging tebalik"
muahahahah

IntaNBerliaN berkata...

ooo ingat ke betoi abg yg goreng tu tertonggek2 tadi.. hihi

❤Kamsiah❤ berkata...

mee tonggek...hehe kreatif sungguh pilihan nama tu...

Nur Lavender berkata...

Mira aku tag segmen..bagi belog hengkau up follower 15ribu org..kekeke..:P

Cik tikah berkata...

Pergy! Nama keeai x blh bla. Orgnyg jual tuh tonggek kot. Hahahaha

misz_eyza berkata...

yeah mee tonggek...ayat popular di utara...

kalau kami kat kedah nie panggil mee tonggek sebab dimasak simple jer dan tak der lauk pun...cth : kalau mee goreng tue hanya dia letak mee dan kicap saja huhu

Masz Sidek berkata...

baru jek nak tanya... mana gambar mee... hehehe... teringin gak nak tengok rupa mee tu... heheheh

Cinta Misteri berkata...

Tak penah jumpa d JOHO lg mee tunggìk ni. Mee racun ada...tk caya? Mai lah JOHO

aKSARAfENDI berkata...

macam2 nma lak aii diletak..ada sbb tu knapa nma dia mee toggek..mgkin bntuk mee tu mcm org tgk menonggek kut

Tanpa Nama berkata...

Mee tonggek tu asal dr mamak yang jual depan panggung wayang empire sebelah pekan rabu alor setar 30 tahun yg lalu. Nama penuh 'mee mamak tonggek' diberi kerana disebabkan oleh bangku makan yang selalunya penuh terpaksalah orang yang nak makan kat situ makan bertinggung @ dalam keadaan tonggek sana sini nak cari tempat duduk..selalunya jadilah dia mee tonggek..sedapnya tuhan saja yg tahu..bayangkan mee campur beehoon letak daun bawang dan toge saja.

Pk su shuib taman mahsuri berkata...

Ok,kt bazar ramadan bdr darulaman,jitra kdh,baru ori punya mee tonggek panggung empire,yg saya nega 30 tahun dulu,mai test tengok mee tonggek ni,sedikit sejarah mee tonggek,tempat mkn ada bangku panjang ja,meja x da,so kna tenggek bontot ja kt bangku tu,dr tenggek org kedah kata tonggek bontot kt bangku tu,jadilah mee tonggek,mai cuba rasa mee resepi kuah mee tonggek original panggung empire,mee tonggek terletak pada kesedapan kuah dia,sb bila nk mkn kna tarok kuah simbah ataih dia,baru ummmp

Copyright@Hakcipta Terpelihara...sume entri adalah milik Mira Adzlia