Ketawalah

Assalamualaikum....

Kalau entri sebelum nih saya cite pasal "Menangislah", kali nih kita tukar mood gumbira...ketawalah...

hahahahahahahahahahaha (yela..kata ketawa kan....nih la dier namanya ketawa terbahak-bahak)



Tau tak korang sebenarnya di sebalik ketawa ada seribu satu kelebihan yang boleh kita dapatkan....Antaranya;

(1) Ketawa ubat segala penyakit

(2) Ketawa sebagai penawar duka

(3) Ketawa merangsang ketenangan jiwa

(4) Ketawa melegakan ketegangan otot
:. Otot-otot tubuh badan bekerja seperti sedang bersenam apabila seseorang itu ketawa bersungguh-sungguh.

(5) Ketawa boleh membantu menguruskan badan
:. 80 jenis otot-otot tubuh badan akan mengecut dan berehat secara berirama terutama di bahagian perut, belakang badan dan muka.

(6) Ketawa adalah salah satu senaman 
:. Kesan kesihatan sama seperti berlari sejauh 10km.

(7) Ketawa boleh menghilangkan rasa sengal badan

(8) Ketawa boleh meremajakan wajah

(9) Ketawa boleh meningkatkan kadar denyutan jantung

(10)Ketawa boleh melancarkan perjalanan darah
:. Meningkatkan tekanan darah semasa ketawa, dan selepas ketawa berhenti , tekanan darah kembali normal. Proses ini membantu menurunkan darah bagi penghidap darah tinggi.

(11) Ketawa meningkatkan paras oksigen dalam darah
:. Kemudian oksigen akan mengairi sel dan saraf otak. Tindakan fisiologi nih akan menyegarkan minda dan tingkatkan daya tumpuan. Kekurangan oksigen menyebabkan mengantok.

(12) Ketawa memanjangkan usia
:. Kajian menunjukkan seseorang yang suka berjenaka lebih sihat dan berpeluang hidup lama. (tapi ajal dan maut ketentuan Allah swt)

(13) Ketawa memperbaiki hubungan sosial 
:. Individu yang mudah membuat orang ketawa biasanya lebih disenangi.

Jadi jumlah kita ketawa sama-sama...tapi ingat tau, JANGAN;


(1) Terlebih ketawa sangat 
:. Bak kata orang tua-tua jangan suka-suka sangat nanti menangis pulak. (memanglah ketawa sampai meleleh air mata sebab tak hengat-hengat ketawanya...hehehe)


(2) Ketawakan orang lain
:. Tak baik tau ketawakan orang lain...nanti orang yang kita ketawakan tuh sentap hati mak nak pulak...

(3) Ketawa secara tiba-tiba
:. Takde sebab tiba-tiba ketawa jer.patu, ketawa sorang-sorang pulak tuh.memang nanti kena cop 'orang gila'..

(4) Ketawa masa keadaan serius
:. Janganlah ketawa kalau takde benda lawak atau time-time orang betol-betol tengah serius..memang kau cari nahas...

(5) Ketawa mengilai-ngilai
:. Aish..memanglah ko horror sangat...gelak kau bikin scary....lari tau orang dengar gelak cenggini.

(6) Ketawa buat-buat dan sangat tak ikhlas
:. Buat orang rasa kau sangatlah menjengkelkan....

Kesimpulannya, marilah sama-sama kita ketawa.....
Tapi, ingat tau..
Harus kena pada masa dan keadaannya..
Jangan keterlaluan....sebab menurut hadis.... Janganlah kalian banyak ketawa, kerana banyak ketawa akan mematikan hati.” (HR. At-Tirmizi dan Ibn Majah, dinilai sahih oleh Al-Albani)
Dan apa yang penting, ketawa lah untuk menggembirakan hati orang dan hati sendiri.....

p/s : saya memang kuat gelak....tapi kalau dah tak larat gelak, sengih jer la yang mampu...hihihi (^_^)

♪♫ KESUDIAN KAMU MEMBACE ENTRI BESE-BESE JE NIH AMAT SHAYE HARGAI DAN HARAP KAMU SUDI MEMBACA LAGI YER ♪♫ (^_^)

11 yang suke sengih tapi tak banyak songeh:

Cik Rongoks berkata...

banyak kebaikan ketawa nie tp kalau ketawa lebih2 pon tak boleh gak.huhu

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA berkata...

ketawa blh hilangkan stress.. tp jangan ketawa lelebih karang meroyan mcm mak dara karang susah jugak hehehe

Zie berkata...

ketwa banyak pun leh menaikkan berat badan huhuhu..

Wanieys berkata...

hahahahaha nk ketawa selalulah mcm ni :p

MAY berkata...

JGN KETAWE BYK SGT..NNT ORG KATE GILER TERLEBEY..HAHA

azelyusoff berkata...

senyum jer

fiza berkata...

Ketawa penawar duka.

~aYu~ berkata...

kahkahkah.... sy suka ketawa.. tp ada org tak suka biler dgr kita ketawa..

pha is berkata...

ketawa boleh kuruskan badan.. pergh... nk ketawa je lah hari2.. hehehe

Azhafizah Md Nor berkata...

ade kelebihan dan keburukan.so kene amek kebaikan nya..ketawa biasa biasa je lah kan.

IntaNBerliaN berkata...

ketawa buat kita happy... hilang stress :-)

Copyright@Hakcipta Terpelihara...sume entri adalah milik Mira Adzlia