Senyum vs Sengih

Assalamualaikum...

Salam Jumaat kepada semua bloggers, bukan bloggers, kawan bloggers, sedara bloggers dan jugak pelayar internet yang setia.....

Jumaat adalah penghulu bagi segala hari....Jumaat antara hari yang baik untuk berbuat lebih pahala....
Paling bagus kalau bersedekah...

Sebut tentang sedekah, bukan sedekah duit, harta, makanan ataupun benda-benda lain...
Tapi...SENYUMAN pun dikira satu sedekah tau....

Senyum tak payah bayar...percuma jer....dan paling mudah untuk dilakukan tak kira di mana saja anda berada, tapi harus sesuai mengikut masa dan ketikanya..

Jangan senyum sorang-sorang..bahaya...(tapi selalu ramai yang senyum sorang-sorang bila dapat sms dari yang terchenta)

"Biar banyak SENGIH...Jangan banyak songeh".... (pinjam jap tagline diri sendiri)

SENGIH tuh sama ker ngan SENYUM??

Ada beza sikit la...Meh...meh saya nak habaq kat hampa semua....

SENYUM bermakna;

:. Gerak bibir yg ternaik pd hujungnya yg membayangkan rasa suka (geli hati, setuju, dan sebagainya)
(dari laman web Pusat Rujukan Persuratan Melayu )

SENGIH bermakna;

:. Membuka mulut sehingga menampakkan gigi (tak kira la warna gigi apa...putih ke..kuning ke...putih kekuningan ker....kuning keputih-putihan ker)

SENGIHAN pulak adalah 'hasil perbuatan menyengih'...jadi, senyuman pulak adalah 'hasil perbuatan menyenyum...eh..eh...macam pelik di situ)....

Senyum ada macam-macam jenis senyum;

(1) Senyum Ikhlas

:. ikhlas dari hati nurani yang suci dan murni melaui pemeringkatan dua kali (macam minyak macam cap Seri Murni pula)

(2) Senyum Terpaksa

:. Sebenarnya, tak suka, rasa menyampah, rasa menjengkelkan kat seseorang tu..tapi terpaksa senyum sebab nak jaga hati katanya.

(3) Senyum Tawar

:. Dalam hatinya sakit, kuciwa, terluka, tapi menyembunyikan perasaan itu di sebalik senyuman.

(4) Senyum Kambing


:. Dibuat-buat untuk mengejek

(5) Senyum Kucing

:. Ada muslihat di sebaliknya

(6) Senyum Kanyur

:. Dibuat-buat ketika marah

(7) Senyum Manis


:. Senyum yang penuh rasa mesra

(8) Senyum Simpul

:. Menunjukkan kegembiraan

(9) Senyum Sumbing

:. Senyum yang sedikit sahaja (ala-ala mulut sengit sikit)

(10) Senyum Pahit

:. Dalam kesusahan tapi senyum untuk melahirkan rasa gembira dengan memaniskan muka


Sengih pulak;


Tersengih.sengih...menyengih.....sengihan.....(imbuhan jer beza..makna sama)
p/s : senyumlah walau kamu disakiti :)

SEKIAN~~

♪♫ KESUDIAN KAMU MEMBACE ENTRI BESE-BESE JE NIH AMAT SHAYE HARGAI DAN HARAP KAMU SUDI MEMBACA LAGI YER ♪♫ (^_^)

2 yang suke sengih tapi tak banyak songeh:

Wanieys berkata...

senyum2 tak perlu kata apa2....tp jgn sengeh lebih2 dh la hihihihi

*SiRibenMerah berkata...

senyummmmmm... :)

Copyright@Hakcipta Terpelihara...sume entri adalah milik Mira Adzlia