Makanan Sihat untuk Bersahur

Assalamualaikum...

Roti john, popia basah, kambing panggang, popia kering (popia goreng la tu), kuih lopis, kuih abok-abok, ikan bakar, air cendol, air mata kucing, dan macam-macam lagi.......

Pergh!!apehal la saya nih dok citer pasal makanan pagi-pagi buta nih..di bulan Ramadan pulak...hihihi....

Terliur ka?? 
Mesti tak munye la kan..awal lagi kot...baru bape jam lepas sahur...ke memang korang dah lapar dah??baik ngaku cepat..ha..ha....
Ke ada yang tak bersahur??sebab takde selera nak makan...tak pun, sebab malas nak bangun..kuikuikuikui (sebab saya kadang-kadang gini la....ngee :p)

Sebab pada arinih saya mau jadi pakar pemakanan sekejap..ala...sekejap je ek..hihihi....

korang nak tau tak apakah makanan yang sihat dan baik untuk diambil waktu sahur agar perut kita kenyang dalam masa yang lebih lama....

Almaklumlah..bulan puasa nih perut kita kosong di siang ari dan penuh di malam hari...betol kan..kan...
Jadi jum cekidout apa makanan sihat untuk kita untuk sahur......


Ketika bersahur anda disarankan mengambil makanan yang berasaskan tumbuhan hijau seperti sayur-sayuran dan juga makanan yang berasaskan serat yang terdiri daripada roti dan juga air mineral dengan kuantiti yang banyak. 

Terdapat beberapa menu makanan yang disenaraikan di bawah baik untuk anda ketika bulan puasa yang mulia ini...

(1) Sayuran-sayuran dari serat hijau (Fibregreen)
Pengambilan sayuran hijau mampu melambatkan proses penghadaman sekaligus melambatkan keinginan untuk makan. Selain baik untuk kesihatan dan juga perut, daun hijau seperti sederi dan juga lobak merah memang baik untuk proses penghadaman.
 

(2) Karbohidrat
Maksud bijirin adalah seperti roti serat yang dijual mempunyai kandungan gandum (Wheat) . Anda boleh memakan roti putih namun lebih digalakkan memakan roti yang terdiri daripada bijirin kerana rotinya lebih tebal akan membuat anda lambat lapar. Selain daripada itu juga variasikan menu anda agar tidak bosan, pilih la menu dari produk kekacang seperti kacang dal ataupun minuman barli ketika bersahur. Penuhkan dengan menu tersebut agar anda kekal cerdas untuk bekerja di siang hari.
 

(3) Makanan protein
Kurangkan memakan nasi tetapi lebihkan pengambilan lauk dari menu berasaskan daging, terutama sekali dari resepi ikan. Ikan sememangnya antara menu yang harus anda hidangkan untuk seisi keluarga ketika bersahur.
 

(4) Kurma
Sebelum tamat waktu bersahur, seelok-eloknya pengambilan kurma harus dititikberatkan kerana kurma adalah antara makanan yang memang penuh dengan khasiat dan vitamin, antara khasiat yang terdapat di dalam kurma adalah seperti, serat, gula, vitamin A dan C serta zat mineral atau galian seperti besi, kalsium, sodium dan potasium.

(5) Air
Meminum air kosong dengan kuantiti sekurang-kurangnya 3 gelas.


 **Sumber dipetik dari yahoo & ditambah oleh diri sendiri mengikut diet harian...eceh..

Sekian~~

♪♫ KESUDIAN KAMU MEMBACE ENTRI BESE-BESE JE NIH AMAT SHAYE HARGAI DAN HARAP KAMU SUDI MEMBACA LAGI YER ♪♫ (^_^)

18 yang suke sengih tapi tak banyak songeh:

Srikandi Bonda berkata...

Good info.. tq for sharing. ^^

Do visit: http://m2mcarehouse.com/

~aYu~ berkata...

perut dah start dangdut ni pdhal dah makan nasi 2 pinggan ni.. camne tuh..adehh..

maszull berkata...

assalamualaikum Mira....mekacih info yg baik di bulan puasae ni...;)

Cik Rongoks berkata...

time sahur, mmg banyak la ika minum air. makannye tak banyak sgt.

merahitujambu berkata...

salam ramadhan dear

Aziela berkata...

Akak suka ada menu yg pedas. Memang x elok, tp kalau x ada, confirm x lalu makan...

Adylia Qarissa berkata...

duk baca pasal makanan jer nie..tak sabar nak berbuka :)

Mira Adzlia berkata...

@Srikandi Bonda ur wc :)

Mira Adzlia berkata...

@~aYu~ hihi..tgu prut nnyi rock lak..hihi

Mira Adzlia berkata...

@maszull ur wc :)

Mira Adzlia berkata...

@Cik Rongoks xpe ika..jnji sahur & ckup tenaga utk siang hari :)

Mira Adzlia berkata...

@merahitujambu slm ramadan jug utk kamuu :)

Mira Adzlia berkata...

@Aziela yup..same la kite..suke yg pedas..sbb klu mknn tu xpdas, mst cm xlalu nk mkn..huhu

Mira Adzlia berkata...

@Adylia Qarissa hihi...da nk dkt nih..lg bape jam jer..hihi..slmt bbuka :)

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA berkata...

tips yg sangat bagus ;)

hairy berkata...

info menarik...hehe..tp sya suka mkn kuih2 ja klo sahur

IntaNBerliaN berkata...

bahagian air masak tu yg kurg tu...

Tanpa Nama berkata...

Wow, superb blog layout! How long have you been blogging for? you make blogging look easy. The overall look of your site is fantastic, as well as the content!

Copyright@Hakcipta Terpelihara...sume entri adalah milik Mira Adzlia