Assalammualaikum...
1 . Menjirus kepala
Ini kerana terdapat hadis yang mengharuskan orang yang
berpuasa berbuat demikian. Antaranya hadis yang diriwayatkan oleh Abu Bakar bin Abdul Rahman di mana
sesetengah sahabat Nabi Shallallahu Alaihi Wasallam
menceritakan kepadanya bahawa mereka berkata:
2. Menitikkan sesuatu ke dalam mata sama ada rasanya boleh dirasai di halkum atau tidak.
Ini kerana mata bukanlah lubang rongga yang berhubung dengan halkum. Pendapat inilah yang dipegang
di dalam Mazhab Syafie dan Ibli Munzir menghikayatkan pendapat yang sama dari Abu Hanifah, Atha’, Hassan, an-Nakhaie serta al-Auzai’e. Inilah juga pendapat Daud az-Zahiri.27
3. Makan, minum dan berjimak di malam hari sehingga terbit fajar.
Harus juga kepada orang yang berpuasa mengakhirkan mandi junub sehingga selepas terbit fajar. Begitu juga kepada wanita yang datang haid dan nifah, adalah harus melewatkan mandi wajib sehingga selepas terbit fajar walaupun darahnya berhenti pada malam hari.
4. Merasai makanan tanpa menelannnya.
Ulama-ulama Mazhab Syafie berpendapat bahawa sekiranya seseorang berhajat untuk merasai makanan
seperti untuk diberikan kepada anaknya yang kecil, maka harus dilakukan kerana dharuriah.28
1 . Menjirus kepala
Ini kerana terdapat hadis yang mengharuskan orang yang
berpuasa berbuat demikian. Antaranya hadis yang diriwayatkan oleh Abu Bakar bin Abdul Rahman di mana
sesetengah sahabat Nabi Shallallahu Alaihi Wasallam
menceritakan kepadanya bahawa mereka berkata:
“Sesungguhnya aku telah melihat Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam menjirus air ke atas kepalanya dan baginda berpuasa, (demikian itu) kerana dahaga
atau kerana kepanasan”.
(Hadis riwayat Ahmad, Malik dan Abu Daud)
2. Menitikkan sesuatu ke dalam mata sama ada rasanya boleh dirasai di halkum atau tidak.
Ini kerana mata bukanlah lubang rongga yang berhubung dengan halkum. Pendapat inilah yang dipegang
di dalam Mazhab Syafie dan Ibli Munzir menghikayatkan pendapat yang sama dari Abu Hanifah, Atha’, Hassan, an-Nakhaie serta al-Auzai’e. Inilah juga pendapat Daud az-Zahiri.27
3. Makan, minum dan berjimak di malam hari sehingga terbit fajar.
Harus juga kepada orang yang berpuasa mengakhirkan mandi junub sehingga selepas terbit fajar. Begitu juga kepada wanita yang datang haid dan nifah, adalah harus melewatkan mandi wajib sehingga selepas terbit fajar walaupun darahnya berhenti pada malam hari.
4. Merasai makanan tanpa menelannnya.
Ulama-ulama Mazhab Syafie berpendapat bahawa sekiranya seseorang berhajat untuk merasai makanan
seperti untuk diberikan kepada anaknya yang kecil, maka harus dilakukan kerana dharuriah.28
Kata Iman Ahmad bin Hanbal: “Aku lebih suka jika dapat dihindari daripada merasai makanan, tetapi
sekiranya dilakukan maka tidaklah mengapa”.
perkongsian sempena Ramadan ^_^
Renung-renungkan dan jangan termenung...hehe ^_^
tata titi tutu
sekian
wasalam
4 yang suke sengih tapi tak banyak songeh:
terima kasih awak sebab berkongsi artikel ni :)
TQ sharing, perkongsian berguna ;D
good info...
Suka soalan no 4 tu. Sebab bila masak mesti nak rasa. Tapi tak der lah telan ☺☺
Catat Ulasan