Makan dulu baru baca doa.....

Assalammualaikum....

Salam Ramadan ke 18...Mood sangat seronok sebab radio dag rancak pasang lagu raya..huhuhu

Tapi...puasa mesti diabiskan dulu yer...

Selalu kalau kita dengar azan Maghrib di bulan Ramadan yang mulia ini, apa korang buat dulu ek?

1) Baca doa makan....kemudian makan...dan makan lagi...

2) Baca doa buka puasa..baca doa makan...baru makan...

3) Baca doa makan...pastu makan kurma...baru baca doa buka puasa...

4) Makan dulu....makan lagi....(lupa baca doa)

atau tiada pilihan di atas?
kurma bisikan Yusuf Taiyoob yg menjadi igauana ramai di kalan bulan Ramadan 

Okey..selalu saya baca doa buka puasa...doa makan tak baca pula..terus ngap jer...huhu...pelahap sungguh kan..kan..

Tau tak yang sebetulnya adabnya ialah yang no 3 tu....

Nih semua sebab saya terbaca dalam akhbar Kosmo ruangan 'tanya ustaz'....

Sememangnya ramai yang keliru tentang hal nih..Termasuklah saya sendiri....

Kata ustaz, seharusnya kita makan dahulu atau membatalkan puasa terlebih dahulu barulah kita membaca doa berbuka puasa kerana dalam doa tersebut kita ucapkan,

 "Ya Allah, kepada-Mu kami berpuasa dan kepada-Mu kami beriman dan dengan rezeki-Mu kami telah berbuka puasa".....


Tak salah kalau berdoa dahulu baru makan, cuma kata ustaz, ia menyalahi adabnya...

Kita digalakkan berdoa kerana terdapat 3 orang yang tidak akan ditolak doanya iaitu;

(1) Orang yang berpuasa ketika dia berbuka.


(2) Imam yang adil.


(3) Orang yang dizalimi.


p/s : Tidaklah saya pandai, tapi berkongsi apa yang saya baca.. :)

♪♫ KESUDIAN KAMU MEMBACE ENTRI BESE-BESE JE NIH AMAT SHAYE HARGAI DAN HARAP KAMU SUDI MEMBACA LAGI YER ♪♫ (^_^)

9 yang suke sengih tapi tak banyak songeh:

Eera Shera berkata...

oh baru tau ni.. thx ye

QasehnyaRania berkata...

mornink =)
thanks sebab sudi berkongsi..kan sharing is caring ..hehe

Aziela berkata...

Ooo..mcm tu ke..? Akaka selalu yg no. 2 tu..

fiza berkata...

Thanks for sharing. Baru saya tau. Saya slalu buat yg no 2 tu.

nur berkata...

o yeke. baru tau

IntaNBerliaN berkata...

ooo yeke.. br tau.. nampak akka pun slh phm jugaklah yer...

Shahrul Hairy Shaharuddin berkata...

Salam kunjungan..
pertama kali singgah sini.. nice blog ya =)
www.shahrulhairy.com

aKSARAfENDI berkata...

alamak..sya bca bismillah, trus ngap..haus..

QasehnyaRania berkata...

mira..cik su nak gtau ni..
cantik la no follower hari ni
666 ..
tak nak wat n3 special ke..hihi

Copyright@Hakcipta Terpelihara...sume entri adalah milik Mira Adzlia