Kepupusan Lelaki Budiman

Lelaki Budiman?Apekah?

Adekah 'budiman' tuh macam 'seniman'??

Mengikut kamus Dewan Bahasa dan Pustaka,
budiman bermaksud berbudi, bijaksana dan berakal.

Erm....camne plak dengan lelaki budiman?
Lelaki budiman adalah lelaki yang berbudi pekerti. Selalunye wanita akan katekan seseorang lelaki itu budiman apabila dia;

(1) Tolong bukak kan pintu kereta
(2) Memberikan tempat duduknya kepada wanita (dalam pengangkutan awam)
(3) Memberi laluan kepada wanita masuk ke dalam lif atau koc terlebih dahulu
(4) Tolong tarik kan kerusi untuk wanita (selalu nye kat restoran)
(5) Tolong angkat kan barang-barang wanita (nih bile shopping time)
(6) Sentiase melindungi wanita daripada marabahaya

**pendek kate, lelaki yang sentiase mengutamakan dan mementingkan wanita dahulu......ladies first la kan!!


gentleman dan romantik kan kalau lelaki wat cenggini.....

Ramai wanita berpendapat, zaman skang memang susah nak cari lelaki yang budiman atau dalam bahase omputihnye, 'gentleman'. Memang macam dah kepupusan jer lelaki-lelaki yang ader ciri-ciri macam yang disenaraikan tuh..
Sesetengah wanita berpendapat, lelaki melayu memang tak gentleman langsung...sebab tu lah mereka suke pada lelaki oversea...termasuklah lelaki Afrika.

hamboih...nih da macam puteri raja pulak
..tp memang sweet la kan...


Pada pendapat shaye pulak, mengikut senarai tuh, yang no 2,3 dengan 6 memang shaye setuju sangat la kan....yang laen-laen tuh tak penting sangat kowt..setakat bukak pintu kete, bukak la sendiri kan..pastuh, kerusi tuh tarik la sendiri kan...yang bab tolong hangkut barang-barang shopping lak, nih bergantung kepada situasi mase tu la...yer la..sesetengah pompuan nih kalau berbelanje tak hengat dunia...huhu..kalau setakat beli baju ker, kasut ker, aish...ate..kamu bawak ler sendiri...hehe :p

yang nih memang dasat..

Tetapi......
Lelaki memang nampak sangat tidak gentleman, biler dorang hanye tengok jer, ibu mengandung, warga emas dan orang kurang upaya berdiri dalam pengangkutan awam, tanpe bagi dorang duduk..itu memang sangat memalukan yer...ader sesetengah tuh, siap berebut lagi ngan golongan-gologan nih..aish..ape da...bole pulak cenggitu (ini memang realiti tau).....

Lelaki nampak sangat tidak gentleman biler tak mengaku kesalahan sendiri (siap menuding jari pulak kat orang lain) dan buat tak tau biler seseorang terutamanya wanita datang mintak tolong....ish..ish...ish....

Lelaki nampak sangat tidak gentleman kalau suke menggunakan kekerasan terhadap kaum Hawa...memukul...memaki....menghamun....

Kesimpulannya, gentleman atau tidak seseorang lelaki bergantung kepada lelaki itu sendiri....bagaimana cara pembawakannya...peribadinya...keprihatinannya....

pada shaye....
lelaki yang budiman, adalah lelaki yang sentiase menghormati wanita........  :)

**isu ini adalah inspirasi daripada akhbar utusan 11 Oktober 2011 (Selasa)
    Utusan Online


p/s penaja : lelaki budiman adalah lelaki dambaan insan bergelar perempuan.......  :)

♪♫ KESUDIAN KAMU MEMBACE ENTRI BESE-BESE JE NIH AMAT SHAYE HARGAI DAN HARAP KAMU SUDI MEMBACA LAGI YER ♪♫ (^_^)

3 yang suke sengih tapi tak banyak songeh:

Nur Lavender berkata...

pnglmn mngajar erti kengentlemen..ape punye komen nth ak ni..haha

Mira Adzlia berkata...

@Nur Lavender hahaha..pun boley la..hihi :p

man berkata...

bantu dalam diam...

Copyright@Hakcipta Terpelihara...sume entri adalah milik Mira Adzlia